فرش دستباف ابریشم و انواع آن
نوشته شده توسط : سارا موسوی

فرش دستباف ابریشم و انواع آن

بسیاری از افرادی که به زیبایی خانه ی خود اهمیت می دهند فرش دستباف ابریشم را به دلیل ظرافت و منحصر به فرد بودن در طرح و نقش انتخاب می کنند. با توجه با مهارت قالیباف، نقشه، محل بافت، قدمت، الیاف، تعداد گره، رنگ و اندازه ی قالی، ارزش واقعی آن تعیین می گردد. فرش دستباف ایرانی بخش ارزشمندی از تاریخ به حساب می آید و شما می توانید به عنوان یک سرمایه به آن نگاه کنید. پشت فرش دستباف ابریشم ایرانی اگر واقعا اصیل باشد، نرم بوده و تصویر روی فرش در پشت آن منعکس است. در صورت مصنوعی بودن الیاف، پشت آن سخت و پلاستیکی است.

 

مدت زمان بافت فرش دستباف ابریشم

با توجه به اینکه سرعت عمل، گره زنی و سایر مهارت های بافندگی در بافندگان نواحی مختلف ایران متفاوت است بنابراین محاسبه ی مدت زمان دقیق بافت یک تخته فرش یا قالیچه دشوار به نظر می رسد. از طرفی کسانی که بافنده مزد بگیر هستند مسلما ناچارند با سرعت بیشتری نسبت به افرادی که برای خود می بافند کار کنند. و این حتی می تواند بر کیفیت کار نیز تاثیرگذار باشد.

 

رعایت موارد زیر می تواند باعث افزایش کیفیت فرش شود:

1) اساس و پایه بافت فرش

اول: ضرورت سالم بودن دار قالی.

دوم: یکدست بودن چله کشی

تا زمان قابل قبول نبودن موارد ذکر شده، شروع به بافتن نکنید. چله کشی کار حساس و دشواری است بنابراین انجام آن را به افراد خبره بسپارید.

2) کشیدن پود نازک

این کار نیز حساس بوده و به دقت و مهارت نیاز دارد.

3) کنترل ارتفاع فرش

از همان ابتدا ارتفاع فرش را متناسب با رجشمار تنظیم کنید و تقریبا هر بیست رج بهتر است ارتفاع کنترل شود.

4) کجی و ناهمواری رج

این مشکل به دلیل چله کشی نادرست اتفاق می افتد.

فروش انواع فرش های دستبافت ابریشمی

فرش ابریشم قم جمشیدی

یکی از مهم ترین مراکز تولید قالی های کرکی، گل ابریشم و تمام ابریشم، قم می باشد. فرش ابریشم قم جمشیدی از جمله نفیس ترین فرش ها به شمار می آید که توانسته با وجود گذر زمان اصالت خود را حفظ نماید. از رنگ های طبیعی با تنوع بالا و نیز مواد درجه یک برای تولید این فرش ها استفاده می شود. از طرح های چون ترنج، شکارگاه و شاه عباسی در این فرش ها بکار می رود.

شستشوی فرش دستباف ابریشم

شستشوی فرش دستباف قواعد و اصول مخصوص به خود را دارد که در صورت رعایت آن کیفیت، زیبایی و خصوصیات ظاهری فرش شما حفظ خواهد شد. کیفیت فرش های دستباف متفاوت است و تعدادی از آن ها رنگ پس می دهند. به منظور بررسی این موضوع  شما می توانید یک دستمال سفید آغشته به آب گرم را در بخش کوچکی از پرزهای فرش بمالید. رنگی شدن پارچه، گویای این حقیقت است که فرش شما رنگ پس می دهد.

از آنجایی الیاف ابریشم بسیار حساس هستند و در مقابل مواد شیمیایی مقاومت چندانی ندارند، لذا برای شستشوی آن ها بهتر است از پاک کننده های شیمیایی استفاده نشود. محو شدن رنگ فرش، سوراخ شدگی، تضعیف الیاف فرش و تغییر بافت فرش از جمله آسیب هایی است که مواد شیمیایی می تواند به فرش وارد کند. دقت کنید اگر قرار است قالی خود را به قالیشویی بسپارید، مکانی را انتخاب کنید که در کار خود حرفه ای بوده و برگه ضمانت از آن ها بخواهید.

فرش دستباف ابریشم اصفهان

در دوره ی صفوی علاقه زیادی نسبت به فرش بافی به وجود آمد که این خود موجب رونق این صنعت شد و اصفهان نیز در آن دوره از این هنر بی نصیب نبوده و حتی از معتبرترین مراکز تولید فرش نفیس دستباف ایرانی بود. اما در دوران پس از آن این صنعت شدیدا افت کرد و تقریبا قالی ارزشمندی از دوره قاجاریه بجای نمانده. جنگ جهانی دوم نیز بر روند افول فرش بافی تاثیر گذاشت، به طوریکه صادرات به بازار خارجی بسیار کاهش یافت و قیمت مواد اولیه رو به افزایش گذاشت.

پرزهای کوتاه، بافت ریز و ظریف تا رجشمار 90، نقش های ویژه همچون آثار باستانی، استفاده از قندیل به جای سر ترنج و دار عمودی از جمله ویژگی های فرش دستباف ابریشم اصفهان است.

طرح های ترنج، لچک، گل های شاه عباسی، سجاده ای، اسلیمی، شکارگاهی و درختی از جمله طرح هایی هستند که در فرش دستباف ابریشم اصفهان مورد استفاده قرار می گیرند. صادرات فرش های ابریشمی به خارج از کشور از پیش از دوره ی صفوی تا کنون ادامه دارد. بافت فرش های ابریشمی با استفاده از بهترین مواد اولیه در دوره ی صفوی در کارگاه هایی که شاه عباس در اصفهان تعبیه کرده بود انجام می گرفت و همین اهتمام و علاقه ی شاه صفوی به قالیبافی، سهم بسزایی در خلق شاهکارهای به جای مانده از آن دوران داشت.

فرش دستباف ابریشم قم

علی رغم اینکه صنعت قالیبافی در میان روستاییان و نیز عشایر قم به گذشته ی دور بر می گردد، اما  سابقه ی قالیبافی در قم به سبک فعلی بیش از 80 سال نیست. و آن زمانی بود که تجارکاشانی در آنجا قالیبافی را به صورت محدود آغاز کردند و پیشرفت آن به گونه ای بود که در زمان کمتر از بیست سال در ابعادی وسیع گسترش یافت به طوریکه این صنعت به روستاهای اطراف قم نیز راه یافت. اما فراموش نکنیم که قالیبافی به روش ذهنی در میان عشایر شاهسون از دیرباز مرسوم بود.

رجشمار اولیه ی فرش قم در ابتدا 40 بوده است اما در سال های بعد قالیبافان هنرمند قم با مهارت و چیرگی که در کار به دست آوردند، با بافت فرش های تمام ابریشم، این عدد را به مقادیر بسیار بالاتری رساندند. طرح ها و رنگ های استفاده شده در فرش قم از تنوع و گستردگی کم نظیری برخوردار است. این طرح ها در ابتدا از طرح هایی چون ترنج شاه عباسی، شکارگاه و غیره الهام گرفت اما به مرور زمان به دلیل خلاقیت بالای هنرمندان قم تحولی در صنعت قالیبافی ایجاد کرد.

 

فرش دستباف ابریشم کاشان

یکی از محبوب ترین و مشهورترین فرش های ایرانی، فرش دستباف ابریشم کاشان است. صنعت قالیبافی در این شهر به دوره ی صفویه بر می گردد. نگاره های گل و بته و ترنج مرکزی طرح هایی هستند که عموما در قالی های کاشان به کار می روند. از منابع مهمی که برای تحقیق در مورد قالی کاشان وجود دارد قالی های امضا شده هستند. قالیبافی در کاشان به گونه ای ست که دار قالی در بیشتر خانه ها بر پا بوده و خالق این فرش های زیبا و کم نظیر، دست هنرمند بانوان کاشانی می باشد. انسجام، استحکام و نرمی از جمله ویزگی های بافت فرش کاشان است. فرش کاشان در اندازه ها و رنگبندی های متنوع و خیره کننده در دسترس همگان می باشد.

فرش دستباف ابریشم تبریز

فرش دستباف تبریز از جمله فرش های ارزشمند و مرغوب ایرانی است که نمونه ی آن را در موزه های دنیا می توانید بیابید. فرش تبریز از لحاط طرح و نقش بسیار متنوع بوده و کیفیت و ظرافت آن بر کسی پوشیده نیست. طرح ماهی و زمینه ی مرجانی از جمله طرح های معروف فرش تبریز می باشد. بافت غالب فرش های تبریز با ابریشم و یا پشم است اما معمولا از ابریشم یا پنبه برای چله کشی استفاده می شود. از رنگ هایی که غالبا در فرش تبریز استفاده می شود، قرمز و آبی با زمینه کرم است.

قیمت فرش دستباف ابریشم

با توجه به اینکه ابریشم نسبت به پشم بسیار نازک تر است و تعداد گره در یک تخته فرش ابریشمی نسبت به اندازه مشابه در فرش پشمی سه تا چهار برابر بیشتر است، بنابراین زمانی که برای بافت آن صرف می شود و در نتیجه قیمت آن نیز بالاتر است. و این بدان معناست که در فرش ابریشم بیشتر و بهتر به جزئیات پرداخته می شود. با توجه به کیفیت، مقدار و نوع بافت ابریشمی که در یک فرش به کار می رود قیمت آن می تواند متفاوت باشد.

برای کسب اطلاع از قیمت فروش فرش دستباف ابریشم نواحی مختلف از جمله فرش دستباف ابریشم قم، فرش دستباف ابریشم اصفهان، فرش دستباف ابریشم تبریز، فرش دستباف اردکان 6 متری، فرش دستباف ریز ماهی خوی، فرش ابریشم کاشان، فرش دستباف ریز ماهی اردبیل و فرش دستباف کهنه از طریق شماره تلفن های موجود در سایت با گالری فرش پیوس تماس بگیرید.

حدود یک سوم فرش‌های دستبافت دنیا در ایران بافته می‌شوند، گالری فرش پیوس یکی از معتبر ترین گالری های فرش دستباف ابریشم ایرانی می باشد. فرش دستباف ابریشم ایرانی به عنوان نماد اصالت و هنر ایرانی شناخته شده است، این گالری دارای فرش های ابریشم با طرح های زیبا و متنوع می باشد. جهت کسب اطلاع از نحوه خرید و انتخاب فرش دستباف ابریشم ایرانی می توانید از طریق شماره تلفن های موجود در سایت با گاری فرش پیوس تماس بگیرید. 

برای اطلاعات بیشتر به سایت قالیخان مراجعه کنید.





:: برچسب‌ها: فرش دستباف ,
:: بازدید از این مطلب : 299
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 آبان 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: