نشانه ای از هنر ایرانی در فرش دستباف
نوشته شده توسط : سارا موسوی
نشانه ای از هنر ایرانی در هر فرش دستباف دیده می شود و این نوع فرش در خیلی از شهرهای جهان طرفدار دارد. در تقسیم بندی هفتگانه هنر جهان، نامی از فرش به چشم نمی خورد و فرش جایگاهی ویژه ای در هنر جهان ندارد. اما فرش ایرانی، یکی از اصیل ترین زمینه های هنری این کشور است. فرش برداشت ایرانی از هستی است که زمین را به تمثیلی از آن می آراید.فرش دستباف
فرش ایران که عموما جلوه گاه فردوس برین یا باغ های بهشت ایرانی بوده است، حال و هوا و آرامش معماری ایرانی را با خود به همراه داشته اند. استفاده از رنگ هایی چون فیروزه ای، لاجوردی، کهربایی و قرمز ایرانی و صدها رنگ منحصر به فرد دیگر که سرچشمه از کاشی کاری ایران و تنوع رنگ خاک های این کشور دارند، با لطافت ابریشم و پشم گوسفندان عشایر، عمیقا با فرهنگ این کشور پیوند خورده است. نشانه ای از هنر ایرانی در فرش دستباف تمام شهرها دیده می شود و در دنیای نمادشناسی نیز، هر فرش مانند کتابی قابل خوانش است و داستانی را در
 
خود جای داده است. در فرش ایرانی، بته، سروی است که باد بر آن وزیده و تارک آن خمیده است.
فرش دستباف
تمام فرش های دستباف ایرانی دارای سرنوشت و قصه خاص خود هستند و می توان در قصه آن ها عشق و اصالت را یافت. در ایران امروز که فرش از مقام یک اثر هنری خارج شده و در جایگاه یک کالای تجاری قرار گرفته و متولی فرش دیگر نه هنرمندان بلکه تجار اند، بته گالری، در قلب شهر تورنتو، با پروژه فرش سعی در گردهم آوردن هنرمندان فرش ایرانی دارد.فرش دستباف
هنرمندانی که پیشینه فرش را به خوبی مطالعه کرده اند و با الهام از رنگ و نقشه های پیشینیان، هنر مدرن خود را خلق می کنند و با زندگی پرهیاهوی این دوران تطابق می دهند تا جای خود را در تمام دنیا باز کنند تا فرصتی برای عرض اندام در هنر جهان داشته باشند.

دارکشی فرش دستباف

فرش ها را به رج می بندد و به دارکشی می کنند تا... داستان هر فرش شاید شبیه داستان زندگی ما انسان‌ها باشد. فرش‌ها نیز دارای سرنوشتی هستند که طراح و گرافیست آن را خلق می‌کند. از نظر من طرح هر فرش سرنوشت آن است که به دست بافنده‌ها شکل و نقش می‌گیرد و تشکیل می‌شود. تشکیل سرنوشت هر فرش را رج بافی می‌نامند و رج بافی در اصطلاح یعنی؛ گره زدن تارها و آمیختن پود به آن‌ها. درست شبیه گره خوردن زندگی ما با اتفاقات و آمیختن ما با سراشیبی و سربالایی‌های زندگی.

دارکشی برای بازگشت از انحراف

در روند تبدیل یک نقش به یک فرش دستباف مرحله‌ای وجود دارد به نام، دارکشی. شاید بتوان این مرحله را نیز به زندگی انسان و کش و قوس‌های آن شباهت داد: بیشتر قالی‌ها روی دار وقتی که رج به رج بافته می‌شوند و بالا می‌روند ممکن است کمی از مسیر و قالب خود انحراف پیدا کرده و جابه‌جا شوند. درست مانند مسیر زندگی ما انسان‌ها که ممکن است گاهی از مسیر درست خود منحرف شود. اما در نهایت باید به راه درست بازگشت و فرش‌ها نیز این را می دانند که در نهایت راه کج به جایی نخواهند رسید. زمانی که رج بافی فرش های دستباف بر روی دار قالی به انحراف کشیده می‌شوند، چاره‌ای جز دارکشی نیست. به طور کلی دارکشی در صنعت قالی بافی یعنی؛ مرحله‌ای که در آن فرش‌های بافته و پرداخت شده که گاهی ممکن است از حالت اصلی خود انحراف پیدا کرده و کج شده باشند با دارکشی دقیقاً به شکل و چارچوب چهارضلعی منظم خود برمی‌گردند.

نجات فرش ها

حال در این قسمت یک سوال مطرح می‌شود: دارکشی چگونه باعث توقف روند انحراف و اصلاح فرش‌ها می‌شود؟ نخ‌های منعطف فرش به وسیله دستگاه دارکشی و دقت و محاسبه اساتید این فن آنقدر کشیده می‌شوند تا فرش فرم و قالب اصلی خود را پیدا کند. برای این کار فرش چند روزی در دستگاه می‌ماند تا فرم و قالب جدید در جای خود تثبیت و همیشگی شود.

اصالت فرش دستباف ایرانی

طبق نظر تمام پژوهشگران تاریخی، آغاز قالی بافی و اصالت فرش دستباف به آسیا برمی گردد و در این میان ایران، ترکستان و قفقاز مهد اولبه قالی بافی هستند.

هنر قالی بافی آنقدر اصیل و قدیمی است که پژوهشگران با استناد به انجیل و ادبیات کلاسیک جهان، به این نتیجه رسیده اند که این هنر قبل از میلاد مسیح وجود داشته است.

به عنوان مثال؛ یک تاریخدان آتنی چندین قرن پیش، پیش از میلاد مسیح، در گزارش های خود آورده است که ایرانیان عادت دارند بر روی قالی های نرم بنشینند و استراحت کنند و پژوهشگران زیادی عنوان کرده اند که ایرانیان نخستین قومی بوده اند که به قالی بافی و صنعت فرش دستباف پرداخته اند.

فرش دستباف یک اختراع سودمند

قالی بافی و بافتن فرش مانند تمام اکتشافات تاریخی دیگر فواید بسیار سودمندی برای صنعت و هنر جهان داشته است. تاریخچه این کشف را به این صورت می توان بیان نمود:

در هزارهٔ دوم پیش از میلاد، انسان توانست چگونگیِ به‌هم‌ریسیدنِ نخ‌ها و ساختنِ طناب را کشف کند.

فرش دستباف در دوران صفویه

زمانی که درباره تاریخچه فرش های دستباف تحقیق کنید، منبع های بسیاری را مبنی بر این خواهید یافت که از فرش های دوران صفویه به عنوان زیباترین و باکیفیت ترین فرش های جهان نام برده شده است.

فرش دستباف از ایران تا پازیریک

جالب است بدانید که قدیمی ترین فرش موجود جهان در ایران بافته شده است؛ این فرش در یک مقبره در پازیریک، واقع در سیبری جنوبی از زیر خاک در آمده که قدمت آن چند هزار سال تخمین زده شده است. نقوش این فرش دستباف نشان دهنده اصالت ایرانی و رنگ زمینه آن قرمز ترکمنی با مایه های آبی و زرد و سفید است و اسبی که بر آن نقش بسته، ویژگی اسب های ایرانی را نشان می دهد و سایر تصویرهای آن همه ایرانی هستند.

برای اطلاعات بیشتر به سایت قالیخان مراجعه کنید.

 





:: برچسب‌ها: فرش , دستباف , قالی , قالیچه , قالی بافی ,
:: بازدید از این مطلب : 188
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 30 آذر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: