چرا فرش دستباف ایرانی هرچی کهنه تر باشه بهتره؟
نوشته شده توسط : سارا موسوی

قرار بود جهیزیه ام تا دو ماه دیگه آماده بشه تا فرصت کافی برای بقیه کارهای مراسم عروسی داشته باشیم و با خیال راحت به جزئیات جشن بپردازیم. یکی از وسایلی که خریدش رو واسه روزهای آخر گذاشته بودم، فرش بود.

چون در نظر داشتم یه فرش دستباف ایرانی کاملا جدید بخرم که طرح و رنگش با سایر لوازم خونه ام همخوان باشه. واسه همین روز که شروع کردم به جستجو قالی توی مجلات تخصصی دکوراسیون، به ذهنم رسید فرش دستباف ایرانی به مراتب گزینه بهتری از فرش های ماشینی هست که اخیرا با توجه به نقش و نگارهای بسیار متنوعش، بازار قالی رو قبضه کرده. هرچند که قیمت این دو مدل فرش هم تاثیر زیادی در گرایش مردم به فرش ماشینی داره.

برای همین تصمیم گرفتم قبل از اینکه نظرم در مورد خرید فرش دستباف ایرانی با خانواده ام در میون بذارم، شروع کنم به سرچ در مورد ویژگی های این مدل فرش ها.

این طور که من فهمیدم فرش های دستباف یه سرمایه محسوب میشن. قالی هایی که بازاری ها به اون “فرش ضرر داده” میگن. یعنی درسته که در هنگام خرید مجبور میشیم مبلغ زیادی بابت این فرش ها بپردازیم ولی هر زمان که  بخوایم اون ها رو بفروشیم، حتی بیش از قیمت خرید، می ارزن.

بر این اساس، خرید فرش دستباف ایرانی هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری محسوب میشه و اطمینان داشته باشین که فرش دستباف ایرانی روند افزایشی در قیمت هاش داره. این ویژگی در مورد فرش های دستباف دست دوم و پاخورده بارزتره. چرا که گذشت زمان ارزش فرش دستباف رو بیشتر می کنه.

چنانکه روی شیشه بسیاری از مغازه های فرش فروشی آگهی تعویض فرش کهنه با نو رو می بینین. این مبادله در فرش های دستباف خیلی متداول و البته سودآورتره. چرا که فرش دستباف ایرانی پاخورده رو با پرداخت و مرتب کردن، به سایر کشورها صادر میکنن. اروپایی ها اصلی ترین مشتری فرش های دستباف به خصوص دست دوم ایرانی هستن.

در واقع فرش دستباف ایرانی تنها کف پوشیه که بر اثر پا خوردن، نور و شست و شو زیبایی هاش مضاعف میشه و هیچ گاه چشم نوازی خودش رو از دست نمیده. به ویژه اگه که این قالی با استفاده از مواد رنگزای طبیعی رنگ شده باشه.

کارشناسان فرش های دستباف معتقدن، ارزش هنری یه فرش یا قالیچه به نقشه، میزان استفاده از رنگ‌های طبیعی و هماهنگی قرارگرفتن این رنگ‌ها در کنار هم بستگی داره.

ضمن اینکه فرش دستباف ایرانی نسبت به همه ی کف پوش های دیگه از عمر خیلی بیشتری برخورداره و قابلیت بسیار بالایی برای پاکیزگی و تنظیف داره.

با این توضیحات، این تفکر ایرانیان چندان درست نیست که حتما باید فرش هم مثل سایر لوازم خونه دست اول و نو باشه. بلکه باید برای مردم جا بیفته که ارزش بعضی از قالی های دست دوم به مراتب بیشتر از فرشیه که تازه بافته شده. در این مورد کافیه سری به بازار فرش بزنین. متوجه میشین که قیمت بعضی فرش های دست دوم دستباف، گرونتر از فرش های نو هست.

علت این مساله رو بازاریان فرش در مرغوبیت رنگ و نخ قالی های قدیمی می دونن. اونها معتقدند خیلی از فرش‌های جدید با رنگ و نخ با کیفیت بافته نمی‌شن، برای همین بعد از مدتی رنگ می‌بازن و از شکل می‌افتن. اما فرش‌های قدیمی و پاخورده، اونقدر با کیفیتن که با چند بار شسته شدن، همچنان زیبا و خوب به نظر می‌رسن.

‏با توجه به این مطالب بود که با مشورت همسرم، قرار شد فرش خونمون رو از بین فرش های دستباف بخریم. چون مطمئن بودیم چند سال بعد که بخوایم بفروشیم نه تنها ضرر نکردیم بلکه با پول بیشتری که عایدمون میشه، میتونیم فرش های دیگه ای رو امتحان کنیم. این راهکار کمک زیادی هم به انجام تغییر دکوراسیون می کنه.

من این موضوع رو وقتی داشتم توی نت برای کسب اطلاعات در مورد فرش دستباف سرچ می کردم، متوجه شدم. اونجا من مطلبی با عنوان ” فرش دستباف من سرمایه من” توی بلاگ شیپور خوندم که در انتها اشاره کرده بود سایت شیپور به عنوان یه بازار بزرگ لوازم دست دوم، به صورت مجانی آگهی فروش منتشر میکنه، به نظرم فرصت خوبی برای مبادله کالا بدون واسطه هست.

برای اطلاعات بیشتر به سایت قالیخان مراجعه کنید.

 

 

 

 

 

 

 





:: برچسب‌ها: فرش , دستباف , قالی , قالیچه ,
:: بازدید از این مطلب : 227
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 8 آذر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: