بهترین فرش دستباف برای کدام شهر است؟
نوشته شده توسط : سارا موسوی

فرش دستباف ایران از زمان‌های بسیار دور شهره جهان بوده است. در افسانه‌ها و داستان‌ها هر جا سخن از ثروت و مِکنَت یا حسن سلیقه بوده یک فرش ایرانی در آن می‌درخشیده است. اما ما ایرانیان به دلیل همیشه در دسترس بودن فرش دستبافت، کمتر به خود زحمت داده‌ایم تا این کالای مهم ایرانی که برآیند فرهنگ و سنت ماست را بشناسیم. نه تنها در جهان که حتی در ایران هم مردم بسیاری از نقوش ایرانی را نمی‌شناسند. اینکه فرش دستباف کدام شهر بهتر است سوالی نیست که بتوان در یک یا دو کلمه پاسخ داد. آنکه تبریزی است می‌گوید فرش تبریز و آنکه اصفهانی است فرش اصفهان را بهترین می‌داند. تقریبا هر منطقه از ایران فرش دستباف با طرح و مشخصات خاص خود را دارد، فرش اراک پرز بلند و پشمی و کلفت است و قالیچه قم تمام ابریشم ظریف و لطیف.یکی علاقه مند به فرش کرمان با نقش درشت و پرزهای بلند که به قول معروف هرچه پا میخورد زیباتر می‌شود و دیگری فرش قشقایی با طرح ساده را میپسندد. پس دقیقا نمی‌شود گفت فرش دستباف کدام شهر بهتر است اما می‌توان گفت که فرش برخی از مناطق ایران دارای شهرت و طرفداران بیشتری هستند.

چگونه می‌شود یک فرش دستباف خوب را تشخیص داد؟
خوب بودن فرش دستباف ریزه‌کاری‌های بسیاری دارد که بیشترشان در حد تشخیص یک غیرمتخصص نیست. اما نکاتی هم هست که شما به عنوان یک فرد غیر متخصص می‌توانید تشخیص دهید. کارشناسان قالی معتقدند که ارزش هنری یک فرش دستباف به میزان استفاده از رنگ‌های طبیعی و هماهنگی قرار گرفتن این رنگ‌ها در کنار هم بستگی دارد. اما قیمت فرش دستباف به ریزی و درشتی بافت، نقشه و رنگ و جنس تار و پود آن بسته است.

شما می‌توانید هنگام خرید فرش دستباف به این نکات توجه کنید:
1. اندازه فرش.
2. تراکم فرش.
3. تقارن شکل و رنگ، همه طرح ها کامل باشد.
4. یکنواختی رنگ و اندازه و کلفتی پرزها.
5. اندازه فرش نباید بیش از دو سه سانتیمتر با اندازه استاندارد فرق داشته باشد.
6. فاصله ترنج تا لبه‌های فرش باید یکسان بوده و نقش قرینه باشد.
7. وقتی دست در جهت خلاف خواب فرش بکشید می‌توانید ببینید که رنگ یکدست است یا نه.
8. رنگ سر و ته ریشه ها نباید فرق داشته باشد و گرنه از رنگ شیمیایی استفاده شده است.
9. تراکم فرش را از پشت آن می‌توان تشخیص داد که مثلا در یک سانتی متر مربع چند گره وجود دارد.
10. هرچه ارتفاع پرزها بیشتر باشد دوام فرش هم بیشتر است البته بستگی به نوع گره فرش نیز دارد.

بهترین مکان برای خرید فرش دستباف

بهترین مکان برای خرید فرش دستباف که قیمت و کیفیت مناسب داشته باشد، بسیار پر اهمیت است. در قدیم شاید یکی از سخت‌ترین و پر استرس‌ترین خریدها خرید فرش دستباف بوده است. بیشتر مردم به آشنایان خود رجوع می کردند چرا که هزینه بسیار باید پرداخت می شد و تشخیص فرش خوب سخت بود . مردم معتقد بودند که به هر کسی نمی‌شود اعتماد کرد و هنوز هم برخی همین گونه فکر می‌کنند. در بالا برخی از روشهای تشخیص فرشِ خوب توضیح داده شد اما در نهایت کاری تخصصی است. برای خرید فرش چندین نکته باید در نظر گرفته شود تا بتوان تعیین کرد بهترین مکان برای خرید فرش دستباف کجاست. نخست اینکه شما حتما باید بدانید در چه حدی می‌توانید هزینه کنید و نقش و طرح و رنگ مورد نظرتان لااقل تا حدودی معلوم باشد. باید بدانید فرش با چه دوامی احتیاج دارید. در هر شهری بازار یا بازارهای فرش وجود دارند. در شهرهای کوچک راحت‌تر است زیرا که معمولا فقط یک بازار مخصوص فرش هست اما در شهرهای بزرگ ممکن است با بیش از یک بازار مواجه شوید و کار مشکل‌تر شود، بنابراین بهتر است از آنچه میخواهید اگاه بوده و بدانید هر بازار بیشتر چه فرش‌هایی را ارائه می‌دهد. اصفهان یمیتواند بهترین مکان‌ها برای خرید فرش دستباف باشد. اصفهان و شهرستان‌های اطرافش یَد طولایی در صنعت فرش دارند و در بازار حکیم اصفهان شما با تنوع بسیار گسترده در کنار قیمت مناسب روبرو خواهید شد. فرش فروشی کلاهدوزان واقع در بازار حکیم واقع در خیابان سپه ، با تجربه چند نسل از یک خانواده، می‌تواند در این انتخاب سخت یاریتان کند.

Best handmade carpet city 1

بهترین فرش مال کدام شهر است
بهترین فرش مال کدام شهر است به این نکته بستگی دارد که آیا منظور فرش دستباف است یا فرش ماشینی؛ زیرا که فرش یعنی چیزی که بر زمین گسترده می‌شود و می‌تواند شامل جاجیم و حصیر هم شود. اما قالی همان فرش دستباف است. اگر نگران سلامتی خود و کودکانتان هستید ما قالی را پیشنهاد می‌دهیم. بهترین فرش دستباف برای شما بستگی به این دارد که شما فرش را در چه فضایی می‌خواهید مورد استفاده قرار دهید. مثلا فرش با پرز کوتاه یا ابریشم و با رنگ روشن بهتر است برای نشیمن یا اتاق کودکان استفاده نشود. دیگر موضوع نقش فرش است. نقش فرش‌ها گاه مخصوص یک منطقه‌اند اما اکنون نقش‌های مشترک در مناطق مختلف هم بافته می‌شود. مثلا در مکانی که مبل اسپرت و وسایل مدرن جوان پسند قرار دارد فرش لچک ترنج هماهنگی ندارد اما فرش‌های خشتی یا نقش‌های عشایری پیشنهاد خوبی است. نقش‌های اسلیمی و لچک ترنج و گل عباسی بیشتر برای فضایی کلاسیک مانند پذیرایی یا کتابخانه مناسب است.

فرش دستباف از کجا بخرم؟
فرش دستباف از کجا بخرم. فرش دستباف ایرانی تاریخ دور درازی دارد و شهرهای زیادی در این صنعت نامدار هستند. تبریز، اصفهان، نایین، کاشان، کرمان، فارس و ... همگی فرش‌هایی زیبا و خاص خود دارند که در بافت و رنگ متفاوتند. همچنین فرش ایرانی دارای طرح های بسیاری است.

 برای خرید و اطلاعات بیشتر درباره ی فرش دستباف به سایت قالیخان مراجعه کنید.

 

 





:: برچسب‌ها: قالیخان , فرش دستباف ,
:: بازدید از این مطلب : 275
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 5 آبان 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: